404 Veckans Salestalk Archives - Salesroom

Det intellektuella kapitalet

Alla företag besitter ett intellektuellt kapital. Ett begrepp som myntades av Thomas Stewart på tidningen Fortune i mitten av 90-talet. Det intellektuella kapitalet syns inte i den vanliga balansräkningen men är helt avgörande för ett företags framgång och det består enligt Thomas av tre delar: – Marknadskapital – Humankapital – Strukturkapital Marknadskapital Det är resultatet […]

Är du vän med slumpen?

När tillräckligt många komplexa krafter samverkar blir det tillslut omöjligt för oss att kunna kontrollera och förutse alla dessa, och vi väljer att kalla det slumpen när det känns som att tillfälligheter sammanträffar. Ju fler utav dessa krafter vi kan påverka, förstå eller kontrollera, ju mindre slumpartat känns det. Även om vi strävar efter att […]

Bucket list

Många har sett filmen Bucket List med Jack Nicholson och Morgan Freeman. En “bucket list” är en lista på saker man vill uppleva innan man dör, och i filmen får man följa dessa två herrar när de reser världen runt och bockar av sin lista. En riktig feelgood-rulle som rekommenderas varmt om du inte har […]

7 typiska beslutsfattarstilar

Förra veckan skrev jag om 5 olika säljstilar. Här kommer de 7 vanligaste beslutsfattarstilarna eller kundtyperna. Go-getter – Motiveras av organisationsförbättringar och letar konstant efter nya idéer. Deras drivkraft är nya insikter. Teacher – Passionerade över att dela med sig om insikter och idéer. Kollegor söker upp dessa för att få deras åsikt. De är väldigt […]

Vilken säljstil har du?

Enligt Harvard Business Review och tidskriften “End of solution sales” finns det 5 dominerande säljstilar, vilken säljstil har du? Relationsbyggaren – Ett socialt geni som hittar gemensamma nämnare med de flesta och har en väldigt bra relation med sina kunder. Säljer på förtroende, referenser och givetvis relationen. Problemlösaren – Ser utmaningen i att hitta den […]

Mingel och nätverk

Så här års brukar det dyka upp en hel del evenemang som kundevent, afterworks, mässor, seminarier mm. där potentiella kunder finns, därför kommer några rader med tips och idéer runt just mingel och nätverk. 1. Våga ta kontakt. Att faktiskt stövla fram och våga prata med folk är en förutsättning för att lyckas. 2. Fokusera på […]

Vad är det vi gör egentligen?

I vilken business är du? Ett amerikanskt företag trodde att de var verksamma inom tågindustrin och gick i konkurs. Hade de insett att de var i transportindustrin så hade de anpassat sig. Hästens sängar har insett att de inte säljer sängar, de säljer sömn. När Lars Kolind tog över danska Oticon som tillverkade hörapparater och […]

Inspirerande ledarskap (Skellefteå AIK)

Nu vet inte jag om du gillar hockey eller vilket lag du i så fall håller på men det gör inget, det här veckobrevet handlar främst om ledarskap. Jag själv är ett stort fan av Skellefteå AIK och är så klart väldigt glad över ett vunnet SM-guld, men är framförallt oerhört imponerad av ledarskapet. Skellefteå […]

10 vanliga misstag hos säljchefer

Jag har haft turen att få arbeta tillsammans med duktiga säljchefer genom åren och det finns gott om dem, men vi kan alltid bli bättre och här kommer några exempel på vanliga misstag. 1. Att inte leva som man lär. Det är enkelt att prata sälj i teorin, men det är svårare att visa det […]

Rätt strategier – Den enkla vägen till framgång (Jesper Caron)

Att besitta och utveckla bra och effektiva strategier inom olika områden är avgörande för hur det går för dig i livet. Om du tänker efter så är alla förlopp av handlingar exempel på strategier.  Det som avgör hur långt du kommer är kvalitén på de strategier du använder dig av. Det finns exempelvis… Strategier för […]