Inspirerande ledarskap (Skellefteå AIK)

Nu vet inte jag om du gillar hockey eller vilket lag du i så fall håller på men det gör inget, det här veckobrevet handlar främst om ledarskap. Jag själv är ett stort fan av Skellefteå AIK och är så klart väldigt glad över ett vunnet SM-guld, men är framförallt oerhört imponerad av ledarskapet. Skellefteå vann SM-guld för 35 år sen och har sen dess försökt upprepa bragden, men laget har mest kämpat i motvind. Nedflyttade från elitserien och väldigt nära att komma upp igen flera år i rad och en massa andra utmaningar har format ett lag som är vana med motgångar och det märks tydligt. Ingen i Skellefteå vågar ta ut någonting i förskott, man är beredd på att vad som helst kan hända. I Skellefteå säger man inte “Efter regn kommer solsken” utan väljer hellre en aningen försiktigare variant “Efter regn kommer uppehåll”. Men nu har man alltså äntligen lyckats att återigen erövra bucklan och idag är Skellefteå AIK en hockeygigant som varit i final de senaste 3 åren och högst troligt kommer att finnas med i toppen många år framöver. Det är resultatet av ett långsiktigt och hårt arbete men jag tänkte lyfta fram 3 bra saker ur ett ledarskapsperspektiv.

1. Våga satsa på de unga

I Skellefteå har liksom alla lag en juniorverksamhet, men av någon anledning producerar Skellefteå överlägset flest nya stjärnor. Så har det inte alltid varit men sen milleniumskiftet så lade man om strategin. Man ökade träningsdosen rejält och mötte ett starkt motstånd från bl.a. föräldrar, men framförallt så började man att ge dem chansen i A-laget. Detta har lett till att man idag attraherar många av landets främsta juniortalanger, och det var ingen slump att det var just juniorer som klev fram och avgjorde i finalen.

2. Play to win

Laget har hyllats för sitt offensiva spel och gjorde överlägset flest mål under säsongen. Alla spelare får lära sig att spela konstruktivt och får aldrig spela sarg ut, allt för publikens skull som kallar det för “gladhockey”. Många andra lag backar hem och spelar defensivt dvs. “play not to loose”. För att vinna måste man våga satsa.

3. Tydlighet i mål & vision

2008 klev Lasse Johansson in som sportchef och skapade oerhört tydliga mål som alla i organisationen kan, förstår, delar och tror på, hela vägen ner till juniorerna. Man har kartlagt vad som krävs för att slåss om guldet varje år, rent sportsligt, som förening och som organisation. Dessa mål har sedan brutits ner i delmål som är konkreta och mätbara.

Jag tror att många företag skulle kunna innovera i dessa 3 punkter. En hel del företag står inför generationsskiften bland chefer. Alltför många kör play not to loose för att inte tala om hur många medarbetare som inte har en aning om företagets mål och visioner. Det finns givetvis många företag som också är jätteduktiga på detta och det är inte ovanligt att just dessa företag samtidigt har en stark säljkultur.

Veckans utmaning

Gå till dig själv till att börja med. Du är VD över ditt liv och ledarskap börjar alltid med en själv. Finns det något du kan ta med dig och applicera hos dig själv runt “play to win” och en tydlig vision?

Ha en fortsatt framgångsrik säljvecka!

Christian Hed

About Christian Hed

Är certifierad coach och driver säljföretag sen många år tillbaka. Det sägs att det krävs 10 000 timmar innan man behärskar något, och om så är fallet behärskas försäljning, ledarskap och personlig utveckling.

Speak Your Mind

*