7 typiska beslutsfattarstilar

Förra veckan skrev jag om 5 olika säljstilar. Här kommer de 7 vanligaste beslutsfattarstilarna eller kundtyperna.
Go-getter – Motiveras av organisationsförbättringar och letar konstant efter nya idéer. Deras drivkraft är nya insikter.
Teacher – Passionerade över att dela med sig om insikter och idéer. Kollegor söker upp dessa för att få deras åsikt. De är väldigt duktiga på att motivera eller övertala andra att ta action.
Skeptic – Som det låter, försiktiga och skeptiska, är bromsklossar i nästan alla frågor, även när de får nya insikter så vill de överväga och rådfråga internt, vill att allt ska vara mätbart och uppföljningsbart.
Guide – Villiga att dela med sig om företagets senaste skvaller, läcker ofta ut interninformation. Deras drivkraft är att vara betydelsefulla, inflytelserika och att bli bekräftade.
Friend – Precis som namnet antyder så är de väldigt hjälpsamma och ”coachar” säljaren hur de bäst lyckas med alla nyckelpersoner. Mår helt enkelt bra av att kunna hjälpa till och trivs när andra lyckas.
Climber – Fokuserar på sin egen vinning och att klättra. Backar upp alla förslag där de själva får cred och är emot allt som inte gynnar de själva. De förväntar sig beröm eller befordran när de lyckas.
Blocker – De har en oerhört stark drivkraft till ”status quo”, dvs. inga förändringar. De har ett mycket svagt intresse att ens prata med nya potentiella leverantörer.
Studier visar att tre av dessa stilar är mycket mer framgångsrika med att driva genom förändringar och komma fram till beslut vilket är den främsta anledningen till att stjärnsäljare försöker orientera sig fram till just dessa personer i beslutsgruppen. De stilarna är Go-getter, Teacher och Skeptic.
Veckans utmaning
Fundera över om det finns en viss typ av beslutsfattare du oftare gör affär med? Reflektera gärna över om hur dessa processer känns? Ovanstående tre kundtyper är nämligen kända för att ställa lite tuffa frågor och det är inte alls säkert att dessa möten har lika mysig stämning, men rannsaka dig själv om det är de mysiga eller tuffa mötena som faktiskt blir affär.
Stort lycka till och ha en fortsatt framgångsrik säljvecka!
/Christian Hed
About Christian Hed

Är certifierad coach och driver säljföretag sen många år tillbaka. Det sägs att det krävs 10 000 timmar innan man behärskar något, och om så är fallet behärskas försäljning, ledarskap och personlig utveckling.

Speak Your Mind

*